2/04/2003
نامه ي دوست (مهماني ):يكشنبه شام دعوت داشتيم براي مراجعت مادر زن يكي از بستگان همسرم به ايران . مادر زن خسته مي نمود . و معلوم شد دليل اش خريدهاي روزي چندين ساعت است در فروشگاه ها(شاپينگ سنتر ) . گفتم :خب در شش ماه گذشته كه اينجا بوديد كم كم خريدتان را مي كرديد تا روزهاي آخر را استراحت كنيد .
زري خانم (مادر زن پا به سن ) فرمودند : اتفاقا همين كارو كردم . ولي نمي دونيد پيدا كردن جنس مارك دار آن هم توي حراج چقدر وقت مي گيره . آدم از يه لباسي خوشش مي آد ، خيلي هم شيكه ولي پشت يقه ماركش رو كه نيگا مي كنه مي بينه مارك دار نيس ،‍ مارك دارو كه پيدا مي كني اون قدرا كه مي خواي شيك نيست .گفتم: چه حوصله اي داريد . مگر لباس تان را پشت و رو مي پوشيد كه مارك اش مهم باشه ؟ گفت : واي خيال مي كنين تو ايرون مثل اين جايي ها با لباس ورزش ميرن بيرون ؟ نمي دونين زير مانتوها چي خبره ؟ تازه تو مهموني ها مي پرسن مارك اش چيه ؟ تازه بايد مارك شو نشون بدي يه دفه فك نكنن دروغ مي گي ؟
همين چند جمله براي اين كه فكر نكند به او كم توجهي كرده ام كافي بود .سرم را به نوه هايش گرم كردم كه بچه هاي شيريني بودند . همسرم گفت :‍حالا چرا به اين زودي مي رويد ؟ گفت :‍آخه كلي پول دست مردم دارم . شش ماهه سودشو نگرفتم . يهو ديدي ملا خورش كردند . گو اين كه به طرف اعتماد دارم . ولي آدمي زاده ديگه ..توجه ام جلب شد . گفتم: مي گذاشتيد بانك خيال تان راحت ... مگر حقوق شوهر متوفي شما را به حساب تان نمي ريزند ؟ گفت :خيال كرديد با چندرغاز اون خدا بيامرز مي شه زندگي كرد ؟من توي خونه دومي نشستم خونه اولي رو فروختم . پول شو دادم دست يكي كه قرض مي ده و سودشو مي گيرم ..خيال مي كنين بااين چند صد هزار تومن مي شه هر سال اومد امريكا؟ بانك مگه سود درست و حسابي مي ده ؟
فهميدم كه خانم پول نزول مي دهند گفتم: عزيزم مگر در ام القراي اسلامي ( عجب خوشم اومده از اين لغتت بامداد جان ) نزول حرام نيست ؟ فكر نمي كنيد اين پول اضافه را از آدمي كه محتاج بوده و چاره نداره داريد مي گيريد ؟ گفت :در اسلام به اين نزول نمي گن . اين پول داره كار مي كنه مثل كاري كه كاسب بازار مي كنه و خب سود روش مي آد . تا وقتي يارو اصل رو نتونه بده بايد سودشو بده . گفتم: همون نزوله . گفت: نه سوده .
روحش شاد ، ياد پدرم افتادم كه در اين گونه موارد مي گفت : پخ دويور ، بابام سيچيپ!! ( گه نيست ، پدرم ريده !! )
زري خانوم براي اثبات حقانيت اش گفت : بابا ما كه كاري نمي كنيم . فايزه رفسنجاني صاحب شاپينگ سنتر جزيره كيش . پسرش انحصار چندين جنس از خارج رو داره مثل كامپيوتر . آقازاده ها كه علني رشوه هاي كلان مي گيرند و كار سازي مي كنند و.....شروع كرد به رديف كردن نام هاي معروف ..گفتم :
شما راست مي گيد . ببخشيد مرا . خدابيامرزمادر بزرگم مي گفت پيشنماز كه گوز بوكونه ،پس نماز بايد ديرينه.
داشتم فكر مي كردم اين همه كج راهي را بايد چندين سال زحمت كشيد تا از ذهن ملت پاك كرد ؟


0 Comments:

Post a Comment

بازگشت به بالا