3/06/2003
نامه ی دوست:تظاهرات ضد جنگ به صورت گروه هاي كوچك از ۲ ماه پيش در امريكا شروع شد . آن هم فقط روزهاي تعطيل و در محيط دانشگاه ها با شركت مردم + دانشجو ها.هر هفته به طور عجيبي به تعدادمان اضافه مي شد . چون قرار شد هر كدام مان تا جايي كه مي توانيم حقايق را براي دوست و فاميل و اشنا توضيح بدهيم و ياد آوري كنيم لطمات جنگ ويتنام را در امريكا و براي مردم امريكا و جنايات شان را در مورد ويتنامي ه.
از چند هفته پيش معلمان و استادان دانشگاه و دانشجويان يكپارچه پيوستند به تظاهرات .در تظاهرات، استادان و معلمان تصميم گرفتند اين مساله را براي دانش آموزان هم در سر كلاس درس مطرح كنند و نظرشان را بخواهند . اين كه بچه هاو مردم عادي بمب باران و دچار قحطي خواهند شد و اين كه امريكا هم تمام پول ماليات ما را كه براي هزينه كشور پرداخته ايم در اين راه صرف خواهد كرد در حالي كه تعداد بيكاراني كه حقوق بيكاري مي گيرند نمي توانند زندگي شان را اداره كنند ( حقوق بيكاري معادل يك چهارم است ) . معلمين از بچه ها خواستند كه اگر پدر و يا مادرشان بيكار شده اندبنويسند كه چه اندازه اثر گذاشته در اوضاع اقتصادي و روابط عاطفي خانواده .نوشته ها شاهكار بود و تمام شان توسط خود بچه ها در كلاس خوانده مي شد و توسط معلم بايگاني مي شد و از طرفي معلم راجع به جنگ ويتنام و آثار ان بر مردم و هيپي ها كه ضد جنگ بودند و معلولين و معتادين كه بيشترشان از جنگ برگشته بودند و دولت هيچ توجهي به آنان نكرده بود و چطور شدند مجرميني كه زندان ها را پر كردند و.........توضيح دادند با عكس و تفصيلات و همچنين ياد دادن به بچه ها كه علامت صلح چه بوده و بچه ها شروع كردند به نقاشي. اين نوع مبارزه در كاليفرنيا شروع شد و نفوذ كرد به ساير ايالات امريكا . دولت اعتراض و تهديد كرد كه تمام وقت بچه ها در مدرسه بايد صرف آموزش علمي شود و نه سياسي . معلمين جواب شان را دادند كه چطور براي حمله ۱۱ سپتامبر كه بچه ها ناراحت بودند دولت آن ها را موظف كرده بود و حتي روانكاو به مدارس مي فرستاد كه آرامش روحي براي كودكان ايجاد شود ؟ از طرفي آموزش سياسي برتر از آموزش علمي است . اين ها كه بزرگ شدند و وارد بازار كار ، بايد با مالياتي كه خواهند داد اين كشور را اداره كنند و ما چون خودمان صاحب آن پول هستيم حق داريم بدانيم و تصميم بگيريم براي خرج اش .
اين مساله آن چنان حاد است كه الان به شبكه هاي سراسري خبري مثل سي ان ان و فوكس كشيده شده. امروزچهارشنبه ۵ مارس تمام دانش آموزان از دبيرستاني گرفته تا كالج به همراه معلمين به خيابان ها ريختند و بر ضد جنگ اعتراض كردند . خيابان هارابند آورده اند . و اعلام كرده اند با اولين بمب باران بوش كلاس ها را تا زماني كه جنگ ادامه داشته باشد تعطيل و در خيابان ها خواهند بود . پدران و مادران حمايت شان مي كنند . پلاكار دها بي نظيراست . بيكاران فرياد سر مي دهند پول مان را خرج اقتصادي كه به دست خودت ورشكسته شد بكن وبا آن موشك نريز سر مردم . فضولي نكن در كار ديگر ملت ها . امريكايي را بيش از اين به خطر نينداز . تو از حقوق بشر چطور حرف مي زني در حالي كه قاتل كودكان عراقي هستي . تو خودت بيشتر سلاح اتمي داري تا كليه جهان . و ......
مردم كارخانه هاي خودرو سازي بزرگ را به ورشكستگي كشانده اند . چون ماشین تازه نمي خرند .كار به جايي كشيده شده كه فورد و جنرال الكتريك و ساير كارخانه هاي خودرو سازي اتومبيل شان را تا ۳۰۰۰ دلار زير قيمت و بدون پيش قسط و تا يك سال بدون پرداخت اقساط ماهيانه براي فروش گذاشته اند ولي كسي نمي خرد . ..
و اما در اين ميانه آن چيزي كه مرا آزار داد اتومبيل هاي مدل ۲۰۰۳ دوستان ايراني بود كه چند شب پيش در مقابل سينمايي كه فيلم ايراني نشان مي داد ديدم .. از چند نفري كه مي شناختم پرسيدم چرا اتومبيل نو خريده ايد ؟با اين عمل هم فشار اقتصادي بوش را كم مي كنيد و هم به مردمي كه به خاطر اعتراض به جنگ در برف و يخ بندان شمال و بچه هايي كه فريادهاي شان گلوي لطيف شان را به درد مي آورد لطمه زده ايد مي دانيد جواب شان چي بود ؟
-حالا با يك اتومبيل خريدن من مگر چقدر اقتصاد بالا مي رود ؟
- محال است با اين قيمت و بدون پرداختن هيچ پولي تا يك سال بشود اتومبيل خريد .
بذار عراق رو بمب باران كنند . نديدي چطور جوانان ايراني را كشتند ؟
- درسته كه سيتي زن امريكا هستم ولي توي دلم ايراني ام به من چه . من بايد زرنگ باشم از موقعيت استفاده كنم به شمام توصيه مي كنم بخريد .
اين اظهار نظر آخر مرا به فكر واداشت .
آيا علت اين كه با داشتن آن همه ايراني با هوش در آن كشور عزيز ، با اين همه فشار و اقتصاد مريض و گراني وازدياد فحشاي خياباني و اعتياد در بين جوانان و زنجير اسارت به دست و پاي زنان و ......هنوز بعد از ۲۴ سال يك اقليت حكومتي را نتوانسته ايم كنار بگذاريم اين گونه طرز فكر احمقانه نيست ؟
هنوز راه درازي داريم تا بدانيم و درك كنيم :
بنيآادم از اعضاي يك پيكرند
..........
چو عضوي بدرد آورد روزگار
دگر عضوها را نماند قرار
تو كز محنت ديگران بي غمي
نشايد كه نامت نهند آدمي
نشايد نشايد نشايد......
0 Comments:

Post a Comment

بازگشت به بالا